اساحبتى
اهلا اهلا اساحبتى ....اتفضلى واقفة ليه على الباب ...يلا سجلى بايدك اليمين
اساحبتى
اهلا اهلا اساحبتى ....اتفضلى واقفة ليه على الباب ...يلا سجلى بايدك اليمين
اساحبتى
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

اساحبتى

احلى منتدى اسلامى لاحلى صحبة ستات و بس :)

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

ثقى بنفسك مع *جويريه* " أنا باكيناه و أنا ماسكه فى نفسى :) حصرى هنا و بس

3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
جويريه
مشرفة
مشرفة
جويريه

ثقى بنفسك مع *جويريه* " أنا باكيناه و أنا ماسكه فى نفسى :) حصرى هنا و بس  Empty
مُساهمةموضوع: ثقى بنفسك مع *جويريه* " أنا باكيناه و أنا ماسكه فى نفسى :) حصرى هنا و بس    ثقى بنفسك مع *جويريه* " أنا باكيناه و أنا ماسكه فى نفسى :) حصرى هنا و بس  I_icon_minitimeالخميس سبتمبر 20, 2012 10:41 am

[وحدهم المديرون لديهم صلاحيات معاينة هذه الصورة]

أزيكم يا أسحباتى يا رب تكونوا كلكم أبخير و أكويسييين و أميه ميه

هنتكلم انهارده على حاجه مهمه أوى لينا فى حياتنا الثقه بالنفس!!! الثقه بالنفس دى بعتبرها من أهم السمات الشخصيه دايما الانسان الواثق من نفسه تحسى انه ناجح سعيد بينجز فى حياته متفائل بيفرض احترامه على الجميع و اهم من كده حسن ظنه بربه و توكله و ثقته فى ربنا بتكون أعلى بكتييير من الانسان المهزوز اللى فاقد ثقته بنفسه لان عدم ثقته بنفسه هيا عدم ثقته بالقدرات و الامكانيات اللى رب العزه وهبهاله

الثقه بالنفس هيا عمودنا الفقرى لو كنتى ستوته بنوته بتشتغلى حاجه لازم نستخدمها فى التعامل مع كل البشر و التعامل مع نفسنا حتى كل واحد فينا ربنا خلقه مميز فى مجال أما اللى بيكون معندوش ثقه بنفسه فا هو انسان بومه اعد يفتش فى النقائص اللى موجوده عنده و ساب الميمزات و عمل تعميم لشخصيته انه مش واثق من نفسه و بجد موضوع الثقه بالنفس دا مهههههههههممممممممممم جدا لانه الانسان اللى بيفقد ثقته بنفسه الموضوع مش بيوقف للحد دا لا بيبتدى يشوف كل الناس اهم و احلى منه و يبتدى يجى على كرامته و احترامه لزاته عشان مش واثق فا اللى واثق يستحق الاحترام و هو يرضى بالتعامل الادنى و احباط و حاجه ياى خالس مالس كده

طيب يا جويريه عماله لوك لوك خليتى راسنا قلبت على خياريايايا قوليلنا ازاى نثق بنفسنا بنتدى منين :
ازاى ابنى ثقتى بنفسى :

1- تقدير الزات :
عمرك شوفتى واحده بتاخد على قفاها و واثقه فى نفسها هههههههههههههههههههه أكيد لا
لازم أقدر زاتى احب نفسى و احترم نفسى و أعلى شأن نفسى أبعىد كل البعد انى احط نفسى فى موقف يقلل منى سواء بينى و بين زوجى بينى و بين اخواتى صحباتى و بينى و بين الناس عامه و اهم منهم كلو اللى خلقك استحى من الله انو يشفنى بعصيه و بعمل عمل يقللنى عند رب العزه و اجاهد نفسى انى اعمل كل الحاجات اللى ترضيه نفس القصه فى تقديرى لزاتى اعمل كل اللى يرفعنى و يزود احترامى و ابعد كل البعد عن الافعال و الناس اللى لو عملتها او عرفتها تقلل من شأنى متسمحيش لحد يقلل منك بس تكونى تستحقى كده فعلا

2- المثل الاعلى الزاتى
متلوميش نفسك على كل حاجه و تبقى برطه لا فوقى نفسك حاسبيها شوفى انتى واقفه فين فى الدنيا اتعلمى من غلطك و حاولى تبتدى تنمى و تكبرى الاجوانب الايجابيه اللى فيكى و فى شخصيتك و حاولى تجيبى استيكه و امسحى الجوانب السلبيه و كل واحد فينا عارف نفسه كويس من جوا و ايه المشكله اللى موقفاه عن انو يبتدى يتغير للاحسن واجهى نفسك
و مثلك الاعلى مهم جدا لان حسب مثلك الاعلى حسب توجهك فى الحياه عشان تعرفى انتى رايحه فين و تبتدى تثقى بنفسك و تكملى بقيه طريقك واثقه من نفسك و من قدراتك :
.
والمثل الاعلى يحتوي على خمسة اركان او اجزاء:
① الجزء الروحاني_ يكون لديك مثل اعلى داخلي فانت تعلم جيدا ماذا تريد.
② الجزء الصحي_ تعرف ماذا تريد، وما هي مشكلتك، وتعرف صحتك.
③ الجزء الشخصي_ انت تعلم تقديرك النفسي وتعرف كيف يتحقق ذلك التقدير.
④ الجزء المهني_ انك تعلم في اي المجالات ستحقق النجاح.
⑤ الجزء المادي_ تعلم الى اي اين تريد ان تصل بنفسك.

3- التقبل الزاتى :
دا غير التقدير خالمس مالس دا بقه حاجه زى اللبان و اللزق كدا هههههههههههه لازمن و لابد ان تتقبلى نفسك بحلوك و زفتك هههههههههههههههه لازم تتقبلى نفسك بعيوبك و مميزاتك بسلبياتك و ايجبياتك بشكلك بزوقك كله لان لما تتقبلى نفسك هتحبيها و لو حبيتيها هتحسنيها و تصلحى فيها و تحافظى عليها من اى حاجه تكسرها او تأثر فيها سلبا و القبول الزاتى دا مريتك انتى شايفه نفسك ازاى بتحبى نفسك و لا لاء و حسب و مدى قبولك لنفسك يقسليك تقبل الاخريين ليكى واحده شايفه نفسها شمبنزى المطلوب من جوزها يشوفها سنو وايت ازاى ههههههههههههه
و تقبل الزات بيعكس مدى رضاكى على نعمه ربنا عليكى اعرفى انتى راضيه كام % على نعم ربك عليكى !!!
وعدم تقبل الذات يوصل الشخص لامرين اساسين في منتهى الخطورة:
الامر الاول- السلوكيات السلبية.
الامر الثاني- ضعف الشخصية والخوف الاجتماعي.

يتبع
as7btko
Admin
as7btko

مُساهمةموضوع: رد: ثقى بنفسك مع *جويريه* " أنا باكيناه و أنا ماسكه فى نفسى :) حصرى هنا و بس    ثقى بنفسك مع *جويريه* " أنا باكيناه و أنا ماسكه فى نفسى :) حصرى هنا و بس  I_icon_minitimeالخميس سبتمبر 20, 2012 10:58 am

تحفة الموضوع يا دودى
اهم حاجة ان الواحد يمسك فى نفسة كويس علشان ميقعش
lol!
https://as7bty.forumegypt.net
جويريه
مشرفة
مشرفة
جويريه

مُساهمةموضوع: رد: ثقى بنفسك مع *جويريه* " أنا باكيناه و أنا ماسكه فى نفسى :) حصرى هنا و بس    ثقى بنفسك مع *جويريه* " أنا باكيناه و أنا ماسكه فى نفسى :) حصرى هنا و بس  I_icon_minitimeالخميس سبتمبر 20, 2012 11:11 am

مهندسة سلفية كتب:

هاااااااااااااااايل يا دودى
اهم حاجة ان الواحد يمسك فى نفسه كويس لحسن يقع هههههههههههههه

ميرسى يا بيكناه ههههههههههههههههههه قصدى يا دودى[وحدهم المديرون لديهم صلاحيات معاينة هذه الصورة]
LoLa
اساحبتى جديدة معانا
اساحبتى جديدة معانا

مُساهمةموضوع: رد: ثقى بنفسك مع *جويريه* " أنا باكيناه و أنا ماسكه فى نفسى :) حصرى هنا و بس    ثقى بنفسك مع *جويريه* " أنا باكيناه و أنا ماسكه فى نفسى :) حصرى هنا و بس  I_icon_minitimeالسبت سبتمبر 22, 2012 2:09 am

تحفه يا جوجو بس عايزين امثله يعنى مواقف و التصرف ازاى و كده

ثقى بنفسك مع *جويريه* " أنا باكيناه و أنا ماسكه فى نفسى :) حصرى هنا و بس
صفحة 1 من اصل 1